Argentina,  South America,  Travel

LIVING ON THE EDGE

Een bezoek aan de Perito Moreno gletsjer in ArgentiniΓ« kan natuurlijk niet uitblijven. Ook al heb ik er een hekel aan om de toeristische trekpleisters te bezoeken, dit wil ik toch wel erg graag zien. Samen met Lisa en Jordi heb ik daarom een gletsjer hike geboekt. Op mijn ”ABOUT” pagina zie je een foto van mij tijdens deze hike op de Perito Moreno gletsjer.

Om 05:00 ben ik alweer klaar wakker. Ik slaap de hele reis al slecht en voel met met de dag meer moe. Ik merk dat mijn hoofd constant ”aan” staat omdat ik zoveel nieuwe indrukken op doe. Slapen gaat daarom denk ik slecht. In ieder geval besluit ik om 7 uur maar uit bed te gaan en te gaan douchen en ontbijten. Het hotel waar we zitten in El Calafate is zo ongelooflijk mooi en het personeel is echt super. Wakker worden met dit uitzicht voor een paar dagen is werkelijk een traktatie. Ik zal later nog een post schrijven over El Calafte zelf, inclusief uitzicht vanaf het hotel.

Om 11 uur worden we opgepikt bij het hotel. Vanaf hier is het anderhalf uur rijden naar de gletsjer. Eenmaal aangekomen kan ik mijn ogen bijna niet geloven. Dat zoiets prachtigs bestaat! Ik heb nog nooit in mijn hele leven een gletsjer gezien, dus dit vind ik wel heel bijzonder. Vandaag is echt puur genieten. We hebben de mogelijkheid om rond te lopen op verschillende plateaus om de gletsjer vanaf verschillende hoeken te bewonderen. Daarnaast hebben Lisa, Jordi en ik er nog een optionele excursie bij geboekt. Wandelen over het ijs. Om 15:00 worden we bij de bus verwacht die ons naar de ferry brengt. Deze ferry brengt ons naar de overkant, zodat we het ijs op kunnen. De tourguide is echt een geweldige man met een geweldig gevoel voor humor. Daarnaast ben ik heel wat informatie over gletsjers rijker. Ik ben zo ongelooflijk blij met deze ervaring. Ik ga dit nooit meer vergeten.

De hike zelf is echt de moeite waard. We krijgen allemaal spikes om onze schoenen heen gebonden. Het duurt even voordat de hele groep de spikes aan heeft maar na een kwartier kunnen we dan met zijn allen het ijs op. in het begin voelen de spikes heel erg onwennig en zeker in het begin is het wennen hoe je je voeten neer moet zetten. Wat conditie is wel vereist tijdens zo’n excursie. Je moet erg gefocust blijven en sommige stukken zijn vrij gevaarlijk met diepe kloven in het ijs. Wel is de begeleiding echt super en letten ze heel goed op.

Na de wandeling krijgen we allemaal een glas whiskey om te toasten op een goede afloop. Zo’n wandeling duurt toch anderhalf uur tot twee uur. En omdat je constant je voeten in het ijs moet stampen voor wat houvast, is het erg vermoeiend. Maar ik heb dit voor geen goud willen missen. Het uitzicht vanaf de gletsjer en de kleuren van de gletsjer zelf laat een blijvende indruk achter. Af en toe hoor je in de verte stukken van de gletsjer afbreken. Wel een beetje eng.

Om 19:00 uur worden we opgepikt door de ferry die ons terug brengt naar de overkant. Vanaf hier nemen we de bus terug naar het hotel.

20:30 Terug in het hotel na een lange, slopende maar geweldige ervaring. Even snel eten en douchen en daarna slapen. ik hoop dat ik vannacht aan een stuk door slaap. Morgen moet ik er vroeg uit voor een hele lange hike. Ik hoop dat het droog blijft.

error: Content is protected !!